За родители

Начало | За родители | Монтесори у дома: защо наказанието не работи, но последствията работят

Монтесори у дома: защо наказанието не работи, но последствията работят

Аз детето | 2022-11-16

Монтесори у дома: защо наказанието не работи, но последствията работят

Счупването е естествена последица от изпускане на нещо. Разливането е естествена последица от бързане или невнимателно носене на нещо. В случай, че разсипем нещо, спираме това, което правим и го почистваме. С времето това учи детето да бъде по-внимателно, тъй като вижда какво се случва, когато не е. Естествените последствия могат да бъдат приложени към всякакви видове поведение от прости неща като разливане до по-сложни ситуации като отношение към братя и сестри с доброта. Ето такъв подход използват Монтесори училищата и възпитателите, които употребяват естествените последствия, защото не искат децата да се държат добре от страх от наказание, а искат те да постъпват правилно, защото разбират последиците от действията си.

През годините от много специалисти е доказано, че наказанието не е ефективен начин да научите децата да постъпват правилно. Наказанието по-скоро насърчава децата да лъжат за поведението си. Освен това вреди на връзката ни с децата, която е най-мощният инструмент, с който разполагаме, за да влияем на поведението им. Като алтернатива, дете, което разбира естествените последици от своите действия, ще се научи да прави отговорни избори по собствена свободна воля, вместо да ви угоди или само за да избегне наказанието. То ще направи добри избори, дори когато не гледате, защото разбира причината за тях. И когато се подхлъзне, както правим всички ние, да се надяваме, че ще види, че последствията са поне справедливи, макар и неприятни.

Изборът как да възпитавате детето си е личен избор и често е спорен, но ако искате да опитате да използвате естествените последствия у дома, ето 10 примера, за да започнете:

1. Сценарий: Време е да тръгнете за парка и синът ви отказва да си обуе обувките.

Последица: Той ще трябва да седи на една пейка с вас в парка, вместо да играе, защото не е безопасно да се играе на детската площадка без обувки.

2. Сценарий: Дъщеря ви хвърля целия си грах на пода по време на вечеря.

Последица: Тя не може да яде грах.

3. Сценарий: Вашият син оставя играчките си навън, въпреки напомнянията да ги почисти.

Последица: Вали дъжд и една от любимите му играчки е съсипана и трябва да бъде изхвърлена.

4. Сценарий: Дъщеря ви нарича сестра си с лошо име.

Последствие: Сестра ѝ не иска да си играе с нея.

5. Сценарий: Вашият син тича в къщата, което е против правилата.

Последствие: Лампата се счупва и той трябва да се лишава от част от джобните си много седмици, за да я плати.

Естествените последици са един от най-добрите начини да покажете на децата, че изборът им оказва влияние както върху тях самите, така и върху другите. Децата обаче трябва да могат да видят връзката между действието и последствията, за да бъде това ефективно. Понякога нежеланото поведение няма незабавни естествени последици. Например отказът да се мият зъбите ще доведе до кариес в бъдеще, но обяснението на това на малко дете няма вероятност да промени поведението му в момента. В случаите, когато няма естествени последици или последствията са твърде далеч в бъдещето, за да бъдат ефективно възпиращо средство, ние се обръщаме към логическите последствия.

Логично следствие е нещо, свързано с поведението на детето, но това е нещо, което ние като възрастни създаваме, а не нещо, което се случва естествено. Примери за логически следствия:

1. Сценарий: Дъщеря ви удря някого на детската площадка.

Последствие: Казвате на дъщеря си, че не можете да ѝ се доверите да играе сама, когато наранява други хора. Тя трябва да стои с вас, докато разберете, че може да бъде в безопасност. Това трябва да се каже с възможно най-неутрален тон. Това не е лекция, вие просто обяснявате въздействието на нейния избор и изяснявате, че поведението е неприемливо. Можете също така да обясните дългосрочните естествени последици, ако детето ви разбира. Може да кажете: „Ако ударите други деца, те няма да искат да играят с вас.“

2. Сценарий: Вашият син се държи грубо с книгите от библиотеката, които сте донесли у дома.

Последствие: Прибирате тези книги, обяснявайки, че ако той не може да се грижи за тях, няма да може да ги чете, тъй като те трябва да са в добро състояние, когато бъдат върнати в библиотеката. (Ако детето ви е по-голямо, може да предпочетете естественото последствие и да го оставите да разкъса страниците, а след това да пести, за да платите таксата за библиотеката.)

3. Сценарий: Дъщеря ви играе в задния двор. Молите я да внимава с градината, но тя я тъпче. Последствие: Вие я каните да влезе вътре. Ако тя не може да уважава вашата градина, тя няма да може да си играе около нея.

4. Сценарий: Вашият син избухва всеки път, когато трябва да напусне къщата на своя приятел.

Последица: Вие казвате „не“ на следващата покана за гости, като обяснявате на детето си, че няма да можете да имате срещи с този приятел, докато той не си тръгне спокойно, когато дойде времето.

5. Сценарий: Детето ви многократно става от леглото през нощта, събуждайки ви няколко пъти.

Последствие: Обяснявате сутринта, че сте твърде уморени, за да направите обичайните палачинки, защото сте били събуждани толкова много пъти. Трябва да е обикновена закуска от препечени филийки или зърнени храни.

Ключът към последствията е да се уверите, че детето ви разбира логиката на това как те се отнасят към неговото поведение. За разлика от наказанието, това не засрамва детето и не предизвиква страх. То просто предава посланието, че действията имат последствия. Няма да е необходимо да изнасяте лекции или да крещите, защото последствията говорят сами за себе си.



Коментари
0 коментара
Коментирай
Име*
Фамилия
Възраст
Град