важните неща

Начало | важните неща | Захарта е навсякъде около нас, но полезна или вредна е тя?

Захарта е навсякъде около нас, но полезна или вредна е тя?

Аз детето | 2018-02-21

Захарта е навсякъде около нас, но полезна или вредна е тя?

Харесвате ли захар? Да, това е малко смешен въпрос! Малцина, ако има такива, ще кажат, че не харесват захарта. Може би по-добрият въпрос ще бъде: колко точно харесвате захарта? Колко захар на ден консумирате! Учените знаят, че човешките езици имат специални рецептори, които отговарят за сладките вкусове. Всъщност изглежда, че хората се раждат с желание за захар и обичат сладкото още от малки бебета. Изследователите не знаят точно защо сме родени с такъв вкус, но това е общо желание, което повечето от нас изглежда споделят. Вече отговорихте ли ни на въпросите? Може би ще кажете, че слагате само малко захар в чая и най-вероятно е имало и още малко в кексчето, което сте хапнали. Това обаче няма да е вярно! Захарта се съдържа в много от нещата, които ядем, повече отколкото подозирате.

Захарта идва в много форми. Дори ако искате да премахнете захарта от вашата диета, ще бъде почти невъзможно да направите това. В допълнение към очевидните сладки храни, захарта е в много от нещата, които ядете. Захарта се намира дори и в плодовете и млякото. Също така е съставка в много видове храни, включително кисело мляко, доматен сос и салатен дресинг. Ако погледнете етикетите на храните, те невинаги показват, че „захарта“ е съставка, но тя си е там. Просто е под друго име!

Ето някои имена, с които захарта може да бъде етикетирана:

  • фруктоза;
  • глюкоза;
  • захароза;
  • царевичен сироп;
  • лактоза;
  • стевия.

Вашето тяло третира всички тези видове захари по същия начин, независимо дали ги ядете под формата на сладолед, бонбони, мед или плодове. Всички те осигуряват енергия под формата на въглехидрати. Така че захарта няма как да бъде избегната. Освен това сама по себе си тя не е вредна. Проблемът с нея възниква, когато е прекалено много и не е съвсем естествена. Ключът захарта да си остане просто сладко нещо и да не е вредна е лесен, както и при всички други храни се нарича умереност. Храни с много добавена захар, като газирани напитки, бисквитки, бонбони и сладолед, обикновено са с високо съдържание на калории и ниско съдържание на полезни хранителни вещества. Точно затова с тях трябва да не се прекалява. Ако направите тези храни с високо съдържание на захар голяма част от вашата диета, често се появяват здравословни проблеми. Храненето с твърде много захар често води до проблеми с теглото, включително затлъстяване.

Но колко захар е твърде много захар? Според последни проучвания на различни здравни организации по света средностатистическият човек на планетата яде около 22 супени лъжици захар всеки ден. Това не би било проблем ако захарта беше естествена и идваща от плодовете и млякото например. Проблемът е, че тя е изкуствена от различните вафли и други подобни сладкиши. Така че това, което трябва да направите е просто да ги намалите. Вместо вафла изяжте ябълка или банан. Те може да не са в шарени опаковки, но са полезни и всъщност са си далеч по-вкусни. Когато вафлата ви зове, си помислете колко благодарно ще бъде тялото ви ако вместо нея хапнете един банан!

Снимки: pixabay.com



Коментари
0 коментара
Коментирай
Име*
Фамилия
Възраст
Град