важните неща

Начало | важните неща | Ядете ли достатъчно фибри? Знаете ли какво е това?

Ядете ли достатъчно фибри? Знаете ли какво е това?

Аз детето | 2018-02-09

Ядете ли достатъчно фибри? Знаете ли какво е това?

Независимо дали гледате телевизия, слушате радио или пък четете нещо в интернет няма как да не попаднете на съвети за по-здравословен живот. Послания като не яжте това, яжте по-малко, не яжте мазно или сладко са навсякъде около нас. Дали обаче заедно със забраните някой е обяснил и какво можете и би било полезно да ядете? Това се случва далеч по-рядко, затова решихме да ви обясним за едно от най-полезните вещества, което често трябва да присъства в менюто ви. Чували ли сте някога думата фибри? Може би са ви казвали, че трябва да ядете повече фибри, ама какво точно е това и откъде да го намерите... Сега е моментът да разберете!

Фибрите (влакнини, баластни вещества) са сложен въглехидрат, който намалява освобождаването на инсулин и ограничава складирането на мазнини в организма. Храните, богати на фибри, засищат и регулират дейността на стомашно-чревния тракт. Има два вида влакна; разтворим (разтваря се във вода) и неразтворим (не се разтваря във вода). Основните източници на фибри са растенията, които ядем, включително плодове, зеленчуци, бобови растения и зърнени храни. Някои добри примери за храни с високо съдържание на фибри са:

  • пълнозърнести житни растения и хляб;
  • плодове като ябълки, банани и портокали;
  • листни зеленчуци като спанак, марули и броколи, а също и грах;
  • бобови растения като леща и зелен боб.

Хапването на храни с високо съдържание на фибри има много ползи за здравето. Например диетите с високо съдържание на фибри са склонни да намаляват нивата на холестерола, като същевременно предотвратяват някои заболявания, като диабет и сърдечни заболявания.

Ако сте любопитни дали дадена храна от магазина съдържа растителни влакна, просто проверете нейния етикет за хранителните стойности. Количеството влакна обикновено се посочва в раздела, който дава подробности за съдържанието на въглехидрати. Диетолозите смятат, че храни с пет или повече грама фибри на порция са идеални, докато храните с 2,5-4,9 грама влакна на порция не са чак толкова полезни.

При все че са толкова полезни обаче световни изследвания сочат, че повечето хора в Европа не консумират достатъчно от тези полезни вещества. Това важи с особена сила за децата! Но колко е това достатъчно? Доказано е, че децата имат нужда от 20-25 г фибри всеки ден. При това, за да си набавите това количество не означава ей сега веднага да започнете да ядете само разни зелени неща и треволяци. Малки промени в храненето са напълно достатъчни и ще ви донесат големи ползи. Например е достатъчно сутрин за закуска да ядете овесена каша или просто да добавите малко овесени ядки към основната закуска. Това ще стане като например вместо с обикновен бял хляб направите сандвичите с пълнозърнест. За вас закуската няма да се промени много, но за организма ви ще е направо невероятно. По същия начин към обяда или вечерята просто добавете и няколко пресни зеленчука или пък един плод за десерт. Вкусно и полезно!

Снимки: Pixabay.com и Az-deteto.bg



Коментари
0 коментара
Коментирай
Име*
Фамилия
Възраст
Град