Лаборатория

Начало | Лаборатория | Да си направим фосил бързо и забавно

Да си направим фосил бързо и забавно

Аз детето | 2022-04-24

Да си направим фосил бързо и забавно

Сигурно сте учили или чували, понеже сте едни умни и любознателни деца, какво е фосил или наречено по български вкаменелост. Фосилите (от латински fossilis, fodio „копая“; на български се наричат още вкаменелости) са всички органични останки, следи или отпечатъци на растение или животно, които са били запазени в земната кора от отминали праисторически времена. За един учен фосилите са много важни и настъпва истинска и огромна радост, когато ги намери, защото те могат да ни разкрият много за това какъв е бил животът на нашата планета Земя преди милиони години. Тази информация освен интересна е и полезна.

Вкаменелостите се образуват, когато животните или растенията са набързо заровени в слоеве от кал по време на природно бедствие и телата им са защитени от нормалните процеси на гниене, заради особения състав на почвата, с която биват покрити. Така бактериите и химикалите не могат да достигнат до тях и да ги разложат. Твърдите части като костите при животните например остават и в крайна сметка се минерализират, което ги прави на практика вечни. А меките части, като листата и стеблата на растенията оставят дълбок отпечатък в камъка преди да се разпаднат. Има и такива, които се запазват и се втвърдяват. Учените, които както споменахме, изключително много се радват на този процес се наричат палеонтолози. Те чакат милиони години, за да бъдат образувани фосилите, но вие можете сами да си направите модел на вкаменелост бързо, лесно и весело.

Ще ви трябват:

• пластилин
  • малко гипс
  • вода
  • пластмасова чашка
  • пластмасова лъжица
  • мидички, черупки от охлювчета, малки играчки динозаври – всичко подобно каквото ви се намира

Да действаме:

Първото, което трябва да направите е да вземете топче пластилин и хубаво да го намачкате с ръце, за да омекне. След това просто вземете вашия модел за вкаменелост – мида, играчка и го притиснете хубавичко в пластилина. Тогава много внимателно, като истински палеонтолог извадете играчката и сложете пластилина настрани. В пластмасовата чашка сложете 6 лъжици гипс и 5 лъжици студена вода. Разбъркайте добре, гипсът ще е готов, когато прилича на каша. След това излейте гипса в пластилина и почакайте 10 минути да се втвърди.

Много внимателно като истински учен, ако трябва и с помощта на асистент, отделете пластилина от готовия ви фосил и готово. Вече имате истинска вкаменелост. Дори и за опитните учени ще е трудно да познаят, че не е съвсем от земята. :-)

Яница , 9 г.,

Публикувано на 10.03.2016

Не е зле.

Джемиле , ,

Публикувано на 03.06.2023

Страхотна идея!Очаквам още експерименти свързани с природните науки.