За родители

Начало | За родители | Иван Игов, психолог: По-важно сега е да се борим не толкова за образованието на децата, а за душите им

Иван Игов, психолог: По-важно сега е да се борим не толкова за образованието на децата, а за душите им

Аз детето | 2021-05-05

Иван Игов, психолог: По-важно сега е да се борим не толкова за образованието на децата, а за душите им

Г-н Игов, как се отразява изолацията на децата?

Няма еднозначен отговор. Цялата история има два аспекта. Единият е видимият. В ранна юношеска възраст е важна социализацията с връстниците. Това е преходен период, когато родителската среда като социализиращ орган започва да отстъпва на втори план. Приятелите, връстниците, съучениците започват да стават важен социализиращ елемент. С тях проиграваш нещата, които след това ще имаш като възрастен. Проявяваш приятелство, привличане, отблъскване. Тогава се случват първите любови, първите вражди, първите проблеми, възникнали в социалното общуване. А и в училището децата влизат в конкурентна среда. Ако има добри учители, които да насочват екипа в конкурентна среда, така и децата са по-успешни. Така се учим. Всички така сме се учили. Естествено, че когато това не може да се случи или се случва по индиректен начин онлайн, защото децата не само онлайн учат, но и онлайн се срещат, това е единият проблем.

Коя е другата страна?

Много от децата се сблъскаха с нещо, с което обикновено на тази възраст не се случва. Това е смъртта. Ние имахме висока смъртност. Всеки един от нас, възрастните, познава поне един човек, не дай си боже приятел или близък роднина, който да е починал. Същото се отнася и за децата. Над 100 учители починаха. Всеки един от тях е имал няколко десетки ученици. Това означава, че децата челно са се сблъскали със смъртта. А на тази възраст не можеш много неща да си обясниш. Животът е пред теб. Животът е отворен и изведнъж виждаш смърт. И то на близки, които познаваш. Говорих с много колеги, училищни психолози, които се опитват да овладяват тези ситуации. Имаше такъв случай в Шумен. Имаше деца, които протестираха, не искаха да ходят на училище. Има и друг случай в столично училище, който ми се стори драматичен. Разказа ми го директорката. След присъствените часове тя вижда, че ученик прави нещо в тоалетната, и отива да провери. Вижда, че той си прави бърз антигенен тест. Пита го защо. Той обяснил, че си го е купил, за да се провери дали не е заразен, преди да се прибере вкъщи. Представете си за какво говорим! Много от децата наистина заразиха родителите си. Така или иначе, много деца преживяха тежка психологическа травма. Наричаме го травматичен или посттравматичен синдром. Много добре е описан в литературата. Когато пандемията свърши, много се надявам да стане в края на лятото, тогава ние, психолозите, ще имаме много, много работа. По време на криза човек някак си се мобилизира, стяга се, но след това ще има хора, които още драматично ще преживяват всичко това, и то с години. Това ще се отнася и за част от децата ни.

Какво е решението?

Това, което трябва да правим, е наистина да се ваксинираме. Да не слушаме глупостите за тази и онази ваксина. Никога досега по света не са се извършвали толкова много манипулации с едно и също лекарство. Убеден съм, че дори най-обикновеното хапче, ако се даде на няколко десетки милиона хора, ще има някои, които ще получат алергична реакция към него. В момента имаме тази възможност. Донякъде бях разочарован, че учителите не се ваксинираха масово. Много се надявам нещата да се променят, защото това е ситуацията и няма да излезем скоро от нея от гледна точка на психиката. Психиката ни ще се окаже по-дълго и по-опасно засегната, отколкото физическото ни здраве.

Пораснаха ли по-бързо днешните деца?

Децата са си деца. Има много изследвания за тях по време на войни, социални кризи и т. н. Децата винаги имат време да си поиграят, да се позабавляват. Някои от тях, разбира се, поеха отговорности, които не са имали друг път. Гледам внука ми, на когото се наложи 14 дни да помага на баща си по време на карантина. А той е точно в тази възраст – на 12. Сигурен съм, че по-голяма част от децата ще минат през този проблем. Това, което искам да посъветвам и родители, и учители, е да не спират децата да разказват какво са преживели. За много от тези неща ще трябва да се говори, а не да се мълчи.

Не е ли по-добре да се забрави?

Не се забравя. То остава някъде дълбоко, затова за тези неща е по-добре да се говори. Да караме децата ни да говорят за това – какво са преживели, как се чувстват. Включително за изолацията и неходенето на училище – колкото повече говорим, толкова по-добре. Ако се наблюдава безсъние, разстройство на вниманието, плач нощем и чести събуждания, родителите незабавно трябва да се обърнат към специалист. Една учебна година може да се прескочи. Може дори децата да бъдат леко ощетени от учебен материал, който и без това е прекалено много в училище. Но пък по-важно е да се преборим не за образованието в момента, а за душите им.

Източник: в. „24 часа“



Коментари
0 коментара
Коментирай
Име*
Фамилия
Възраст
Град