Начало | Космос | Как планетите от Слънчевата система са получили имената си?

Как планетите от Слънчевата система са получили имената си?

Аз детето | 2019-06-24

Как планетите от Слънчевата система са получили имената си?

Когато британският астроном Уилям Хершел насочил телескопа си към небето, за да наблюдава една от звездите в една студена нощ през 1781 г., забелязал нещо странно. Сред слабосветещите и мигащите звезди той забелязал ярка блестяща светлина. Какво ли може да е това? За нас е много просто – Хершел случайно е открил планетата, която сега наричаме Уран. Възторжен, след великото си откритие, а това е нещо, което не се е правело всеки ден, Хершел решил да нарече космическия обект Georgium Sidus, след като неговият покровител крал Джордж III е осигурявал цялата техника за наблюденията на учения. За кратък период от 5-7 години книгите по астрономия вече били запълнени и с други открития – планетите Меркурий, Венера, Марс, Юпитер, Сатурн и… Джордж. Йохан Боде обаче предложил името Уран. Чудим се защо ли планетата не си е останала Джордж – звучи доста по-симпатично, нали? И изобщо кой решава коя планета как да се казва? Нека да видим!

Меркурий

Меркурий е най-малката и най-вътрешната планета на Слънчевата система. Меркурий е много труден за разглеждане с просто око, поради близостта му до слънцето, но може да бъде наблюдаван индиректно по време на неговите транзити. Транзит се случва, когато планетата преминава между слънцето и друга по-голяма планета, така че тя се появява като черна точка. Освен Луната, Меркурий е една от петте най-ярки планети, блестящи в небето и забелязана от римляните. Той обикаля около слънцето със скорост от 50 км/сек, така че римляните го нарекли на най-бързия си бог – Меркурий, богът на пътуването и търговията. Това е римският еквивалент на древногръцкия бог Хермес, пратеник на боговете.

Венера

Венера е втората планета в Слънчевата система и най-близкият ни небесен съсед. Освен Луната, Венера е най-яркият обект в нощното небе. Това прави външния ѝ вид видим и позволява лесното ѝ идентифициране. Тя е била наблюдавана от учените повече от 4 хилядолетия. Венера е една от двете планети, които се въртят по посока на часовниковата стрелка, или от изток на запад, в противоположната посока на това как се въртят другите планети. Поради яркия си блясък, планетата се възприема като изключително възхитителна. Това накарало древните астрономи да я кръстят на римската богиня на любовта и красотата Венера. Гръцкият ѝ еквивалент е Афродита. За първи път планетата е била наблюдавана от маите, което ги е накарало да формират много точен календар. Векове по-късно, през 1610 г., Галилео документира Венера в своя ценен текст „Звездният посланик“.

Земя

Нашият прекрасен дом, синята планета е петата най-голяма планета в Слънчевата система. Изненадващо, не сме се подчинили на римско-гръцката традиция, когато става въпрос за назоваването на собствената ни планета. Името „Земя“ не е римски или гръцки бог, а по-скоро хилядолетна английско-немска дума, която просто се превежда като... „земя“. Земята определено е най-уникалната планета в Слънчевата система. Нейната температура и химичен състав са идеални за поддържане на живота. Температурата не е нито много висока, за да изпари водата, нито много ниска, за да я замрази; тя се задържа точно около правилната стойност, която ѝ позволява да остане в течната си форма и затова Земята е най-подходящата за живот поне засега.

Марс

Марс е четвъртата по отдалеченост планета от Слънцето и втората най-малка планета в Слънчевата система. Подобно на Венера, Марс също се вижда лесно с просто око. Първите телескопични наблюдения били направени от, както може би се досещате, Галилео, през 1610 г. Планетата има две луни – Фобос и Деймос, които не са сферични, а по-скоро странно оформени, поради забавяне на гравитацията в резултат на липса на маса. Египтяните са наричали Марс „кървавата планета“. Това вероятно се дължи на червения цвят, който има повърхността ѝ, благодарение на преобладаващия железен оксид. Планетата обаче е наречена Марс – на името на римския бог на войната, по същите причини.

Прочетете и още няколко любопитни факти за планетите:
Кои са планетите, които имат спътници?
Коя е най-студената планета в Слънчевата система?
Да се разходим из света на екзопланетите