За родители

Начало | За родители | Къде спи кучето и как изглежда Луната – това ще се иска да знаят 3-годишните на теста в детските градини

Къде спи кучето и как изглежда Луната – това ще се иска да знаят 3-годишните на теста в детските градини

Аз детето | 2017-08-15

Къде спи кучето и как изглежда Луната – това ще се иска да знаят 3-годишните на теста в детските градини

Могат ли децата на три годинки да разпознаят кое е ухото сред други изброени части на човешкото тяло? Това е една от игровите ситуации, които съдържа скрининг тестът за децата между 3 години и 3 г. и шест месеца, който ще бъде прилаган в детските градини. В друг въпрос пък хлапетата ще трябва да разпознаят и назоват луната отново от четири възможности. Това обяснява доц. Мария Трифонова от БАН, цитирана от „Монитор“, един от авторите на теста, разработен по проект на Министерството на образованието и науката.

Идеята е с тези игрови ситуации да се установи дали децата имат някакъв риск от обучителни трудности, които могат да се развият по-късно. Въпросите целят да проверят уменията на децата да разпознават, сравняват и назовават различни предмети, цветове, фигури и други.

„Става въпрос за методика за скрининг изследване, разработена на базата на голям емпиричен материал. Събрали сме данни от 5372 деца и имаме направени норми върху тази огромна извадка“, обясни доц. Трифонова. Според шефката на Синдиката на българските учители Янка Такева обаче скрининг тестът можел да стресира децата, ако той се прави от психолози, а не от учителите в детските градини. Доц. Трифонова обаче обясни, че методът се приемал от малките. „Имаме над 450 психолози, които са прилагали този тест. Децата се забавляват“, коментира тя. Доц. Трифонова разказа още, че психолозите са обучени да установяват добър контакт с децата и да прекъснат изследването, ако те са се изморили и нямат концентрация да продължат. Методът вече се прилага в 34 градини в страната, където има струпване на деца в риск.

Опитът на специалистите показал, че благодарение на теста някои деца са оценени като рискови. При тази група прави впечатление, че става дума за деца, които са неглижирани в семейната среда. Така например майката е с ниско образование и не може да отговори на потребностите на детето и да му окаже съдействие. С тези деца вече от 2-3 години логопеди и ресурсни учители работели по проект „Приобщаващо образование“, обясни още доц. Трифонова.

Според Янка Такева обаче имало неточности в ръководството към скрининг теста. Тя обясни, че тази седмица щяла да се срещне с авторите по тяхно предложение, за да обсъдят въпроса.

Снимка: pexels.com



Коментари
0 коментара
Коментирай
Име*
Фамилия
Възраст
Град